Als je een bedrijf koopt of verkoopt, is het belangrijk om te weten hoe je de waarde van het bedrijf kunt bepalen. Leer hoe je de waarde van een bedrijf kunt evalueren met deze methoden.
Niet alleen vragen eigenaren en leidinggevenden van particuliere bedrijven zich vaak af hoe je de waarde van een bedrijf kunt bepalen bij bedrijfsverkoop, maar ze hebben ook veel andere vragen, zoals wat ze kunnen doen om de waarde van hun bedrijf te verbeteren.
Dus, hoe evalueer je de waarde van een bedrijf? Waardebepaling bedrijf kan worden onderverdeeld in vier gangbare methodieken voor het systematisch afleiden van de waarde. Laten we ze elk bekijken.
- Boekwaarde
Boekwaarde is een van de eenvoudigste en vaak als minst nauwkeurige manieren beschouwd om een bedrijf te evalueren onder de waarderingsmethoden. De boekwaarde van een bedrijf is de totale waarde van de activa van het bedrijf minus het totaal van de passiva. Dit is een belangrijk getal omdat het investeerders een idee geeft van wat het bedrijf waard is als het vandaag verkocht zou worden.
- Openbaar verhandelde vergelijkingen
De openbare aandelenmarkten beoordelen de waardering van de verhandelde aandelen van elk bedrijf. Dit biedt een basis voor het bepalen van de waarde van een bedrijf, vooral in vergelijking met bedrijven die vergelijkbaar zijn met het jouwe. Deze methode kijkt meestal naar de laatste twaalf maanden (gewoonlijk LTM genoemd) en de komende twaalf maanden (NTM) van de omzet en de winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA).
Een waarderingsexpert voert de prestaties van je bedrijf en de verwachte prestaties in naast de gemiddelde multiples in elke categorie en ontwikkelt een geschatte waarde in elke categorie. Vervolgens zou de deskundige een gewogen gemiddelde bepalen voor de vier verschillende schattingen en bij deze methode uitkomen op een waardering tussen 8 en 10,8 miljoen.
- Vergelijkbare transacties
De volgende benadering om de waarde van je bedrijf te bepalen volgt een soortgelijk proces als het voorbeeld van de beursgenoteerde vergelijkbare onderneming hierboven; alleen ligt de nadruk op recente transacties. Transactievergelijkingen worden op verschillende manieren gebruikt om de waarde van een bedrijf te bepalen. Ze kunnen worden gebruikt om een bedrijf te waarderen door te kijken naar vergelijkbare transacties die in het verleden hebben plaatsgevonden.
Deze informatie kan worden gebruikt om een bedrijf te waarderen door te kijken naar factoren als de koers-winstverhouding, de koers-omzetverhouding en de koers-kasstroomverhouding. Transactievergelijkingen kunnen ook worden gebruikt om een bedrijf te waarderen door te kijken naar de marktwaarde van de activa van het bedrijf.
- Gedisconteerde cashflow
Terwijl de eerste drie methoden om de waarde van een bedrijf te bepalen zich grotendeels of geheel richten op historische prestaties, is de Discounted Cash Flow-methode bijna uitsluitend gebaseerd op de verwachte prestaties van het bedrijf op de lange termijn. Deze methode leidt de kasstroom af die het bedrijf tot in de eeuwigheid zal produceren, indien van toepassing. Vervolgens worden deze kasstromen verdisconteerd tot dollars van vandaag (ook wel netto contante waarde genoemd). Laten we aannemen dat deze methode een geschatte waarde van 11 miljoen oplevert.
De kasstroom is de belangrijkste bepalende factor voor de waarde van je bedrijf. Het is ook eenvoudig te begrijpen: hoeveel geld heb je gegenereerd, en hoeveel zul je in de toekomst genereren? Hoe consistenter en voorspelbaarder je kasstromen in je bedrijfsmodel zijn, hoe hoger de waarde van je bedrijf.
Gewogen gemiddelde
Met vier verschillende geschatte waarden wordt op elk daarvan een gewicht toegepast om tot de totale geschatte waarde te komen. Het gewicht dat aan elke kasstroom wordt toegekend hangt af van wanneer die naar verwachting zal plaatsvinden. Bijvoorbeeld, een bedrijf dat naar verwachting volgend jaar 100.000 aan kasstroom zal genereren krijgt een hoger gewicht dan een bedrijf dat naar verwachting over vijf jaar 50.000 aan kasstroom zal genereren.
Gebruikelijke kortingen
Zodra de gewogen waardering is afgeleid, kunnen er nog enkele andere disconteringsfactoren bestaan. Omdat de effecten van particuliere bedrijven niet op een liquide en actieve markt worden verhandeld, wordt vaak een korting op de waardering toegepast om dit, minderheidsbelangen en andere factoren in aanmerking te nemen.
Verschillende andere subjectieve elementen kunnen de bedrijfswaardering beïnvloeden, maar die zijn een eigen artikel waard. Niettemin zou je met deze algemene richtlijnen moeten kunnen begrijpen hoe je de waarde van je bedrijf uitrekent en met een “enveloppeberekening” komt. Voor iets serieuzers moet je een waarderingsdeskundige raadplegen die deze en andere relevante principes veel gedetailleerder kan toepassen op de waardering van je bedrijf