Hoe maak ik een telefonische afspraak?

Iedereen is druk en mensen hebben weinig tijd. Dat maakt het lastig om telefonisch afspraken te maken met mensen of bedrijven die je niet kent.

Verkopen van een afspraak
Telefonische afspraken maken bij mensen of bedrijven die je niet kent, valt onder koude acquisitie. Zij weten niet dat je gaat bellen en ze kennen jouw bedrijf (vaak) niet. Afspraak maken is deel van het verkoopproces. Je verkoopt namelijk de afspraak.

Veel ondernemers geven tijdens het eerste telefonische contact teveel informatie, waardoor het lastiger wordt om  daarna een afspraak te maken. Men weet immers al wie je bent en wat je doet. Hoe minder productkennis je hebt, hoe makkelijker je een afspraak kunt scoren! (Denk hierbij aan de telemarketingbureaus die worden ingezet voor het maken van afspraken)

Voorbereiding is het halve werk
Besef je terdege dat bedrijven en particulieren regelmatig worden gebeld. Zorg ervoor dat jouw telefoongesprek onderscheidend is.  Dit vereist een goede voorbereiding.
In de voorbereiding bekijk je de website van het bedrijf of je zoekt op naam van degene met wie je een afspraak wilt. Ga op zoek naar overeenkomsten, want wanneer je een overeenkomst met iemand hebt dan heb je automatisch een ‘klik’ met diegene.
Verder is kennis over je eigen bedrijf, jouw product of dienst ook heel belangrijk. Als je  kort en bondig kunt vertellen wat jij doet, dan komt dit professioneel over. Daarnaast is het ook handig als je op de hoogte bent van wat de concurrentie aanbiedt.

De openingszin
Onderscheidend afspraken maken begint met het kiezen van een goede openingszin. De openingszin moet voldoende bieden om interesse op te wekken.  Maar onvoldoende informatie om direct “nee’ te kunnen zeggen. De eerste indruk blijft hangen. Zorg dat je vriendelijk en zelfverzekerd overkomt.

In het gesprek trechter je naar de afspraak. Het doel is immers om telefonisch een afspraak te maken. Handig is om een woord als vrijblijvend in je gesprek te gebruiken. Het allerbelangrijkste in het gesprek is luisteren. Als je goed luistert wat de potentiële klant zegt, dan kun je hier later je voordeel mee doen.

Bezwaren
Hou rekening met bezwaren. Men wordt veel gebeld en hierdoor zul je veel dezelfde standaardbezwaren tegenkomen. Het is handig om deze al te verweven in je gesprek.

Voorbeeld: Je hoort vaak dat je te duur bent. Dan kun je in je gesprek al meenemen dat je vaak hoort dat je duur bent maar dat je kunt uitleggen dat dit in de praktijk niet zo is. Zo heb je dit bezwaar al weggenomen.

Oefening baart kunst
Telefonisch afspraken maken vergt veel oefening. Het is belangrijk om het weerleggen van bezwaren te oefenen. Hoe vlotter je pareert met een goed en doordacht antwoord, hoe groter je kans dat je onderscheidend genoeg wordt gevonden en dus de afspraak kunt maken.

Het allerbelangrijkst voordat je gaat bellen:
SMILE BEFORE YOU DIAL
(mensen voelen een glimlach door de telefoon)

 

Bron: Adinda Keizer
Ondernemerscoach en trainer
Vindjeklant.nl
www.vindjeklant.nl

 
ZOEK HIER Uw ZZP’er
Aanmelden Nieuwsbrief

ZZP Midden Nederland

Industrieweg 75a

8071 CS, Nunspeet

TwitterFacebook