Het is niet verstandig om als ZZP’er of startende ondernemer met geld te gaan smijten. Het is namelijk nooit bekend hoeveel u als zelfstandig ondernemer gaat verdienen. Het is daarom handig om onnodige kosten te besparen. Hieronder vindt u een aantal tips die u hierbij kunnen helpen.

 
 

7 Besparingstips voor ZZP'ers

1. Facturen versturen op de juiste datum
Wanneer u elk kwartaal btw-aangifte doet, kunt u de btw-afgifte een beetje uitstellen. Wanneer u uw facturen aan het einde van de maand verstuurt, bijvoorbeeld eind november, moet u al op 31 december uw btw afdragen. Om het allemaal een beetje op te rekken kunt u uw facturen op bijvoorbeeld 1 november  opsturen en u hoeft dan pas 31 december te betalen. Of u er nu voor kiest om uw facturen aan het begin van de maand of aan het eind van de maand te versturen, u betaald uiteindelijk even veel, maar het kan voor u op financieel gebied net wat beter uitkomen, wanneer  deze tussenposes wat langer duren

2. Probeer te onderhandelen
Wij als Hollanders zijn gek op korting, maar uit onderzoek blijkt dat slechts minder dan 50% van de bevolking ook daadwerkelijk vraagt om korting. Wanneer u een grote klant bent bij bijvoorbeeld een leverancier, kunt u best eens de ‘stoute’ schoenen aan doen en gewoon vragen om korting. Wanneer u onderhandeld kunt u een stuk goedkoper uit zijn bij bijvoorbeeld het inkopen van uw producten. U kunt ook onderhandelen over het ruilen van diensten. U biedt een product of dienst aan in ruil voor iets wat u nodig heeft. Dit kan uiteindelijk flink in de portemonnee schelen, dus onthoudt: Nee heeft u, ja kunt u krijgen.

3. Online boekhouden
Het is niet altijd nodig om uw boekhouding over te laten aan een dure boekhouder. Tegenwoordig kan men via het internet gemakkelijk zijn of haar eigen boekhouding bijhouden. Zo kunt u gemakkelijk overzicht houden over uw inkomsten, uitgaven, uren en uw jaarrekeningen. Het is dan wel aan u eigen om deze boekhouding netjes en zorgvuldig bij te houden. Om fouten te voorkomen kunt u altijd vragen of een boekhouder, adviseur of een accountant uw boekhouding controleert en eventueel aangiftes doet. U hoeft dus nooit uw volledige boekhouding uit te besteden aan een professional, dit bespaart een hele hoop kosten.

4. Samenwerken: het scheelt tijd én geld
U besluit om uw website te laten verbouwen, maar hoe gaat u dit aanpakken? Verspil uw tijd niet en vraag gewoon een andere zelfstandige ondernemer die u kent. Grote kans dat zij nog wel een goedkoop adresje weten hiervoor. Dit bespaart een hoop tijd en het scheelt in de portemonnee. Zelfstandige ondernemers kunnen elkaar helpen door elkaar advies en tips te geven.  Heeft u misschien een zelfstandige ondernemer bij u in de buurt zitten? Vraag dan of jullie bepaalde diensten kunnen delen, zoals het afnemen van bedrijfsafval, kantoorartikelen, inkoop van goederen en afname van diensten. Mocht uw ‘samenwerkingspartner’ ook aan social media doen, kunnen jullie elkaars bedrijfsnamen meenemen in elkaars berichten, zo maak je (gratis) reclame voor elkaar.

5. Maak gebruik van elke aftrekpost
Er is een bedrag dat je van je inkomen mag aftrekken voordat de belasting erover wordt berekend. Een ondernemer kan gemiddeld 30% van zijn winst aftrekken. Er is een grote lijst aan aftrekposten waar u als ondernemer gebruik van kunt maken. Wanneer u er zelf geen verstand van heeft of wanneer u er zelf geen zin heeft, kunt u een adviseur inhuren. Hij zorgt er voor dat u elke aftrekpost benut, maar het is wel van belang dat uw bijgehouden administratie op orde is. Hieronder volgen een aantal scenario’s waarbij u de btw deels mag aftrekken:
- U kunt 19 cent per kilometer van de winst aftrekken wanneer u zakelijke ritten met uw privéauto rijdt.
- U kunt de helft van de btw aftrekken wanneer u uw auto voor de helft zakelijk en voor de helft privé gebruikt.
- U kunt 6 procent btw aftrekken wanneer u zakelijk reist met het openbaar vervoer.
- In sommige gevallen zijn de kosten voor uw werkruimte ook aftrekbaar. Op de website van de belastingdienst kunt u een test doen om te kijken of dit het geval is.
- U kunt de kosten die u heeft gemaakt in de aanloopfase naar uw onderneming ook aftrekken.

Om gebruik te maken van deze aftrekposten is het belangrijk dat alle brandstof-, onderhouds- en treinbonnetjes worden bewaard.

6. Onnodige contracten afsluiten
Wanneer u al uw contracten van uw verzekeringen en abonnementen eens onder de loep neemt, kan het voorkomen dat u een contract tegen komt die u eigenlijk niet meer gebruikt. Dit is zonde van uw geld en wanneer u deze beëindigt, zult u merken dat dit veel geld kan besparen. Rond de jaarwisseling kunt u nagaan of u nog steeds bij de goedkoopste zorgverzekering zit, wanneer dit niet zo is kunt u overstappen naar een andere verzekering. Wanneer uw mobiele abonnement bijna afgelopen is, kunt u er voor kiezen om een compleet nieuw abonnement af te sluiten of een verlenging van uw abonnement. Wanneer u kiest voor een verlenging van uw abonnement, wordt uw abonnement per maand een stuk goedkoper. Wanneer u alles eens goed onder de loep neemt, kan u uzelf een hoop geld per maand besparen.

7. Zuinig aan met energie
Om uw maandelijkse energiekosten laag te houden, zult u zelf op een aantal dingen moeten letten. Zorg er voor dat de verlichting of bepaalde apparaten niet onnodig aan staan wanneer u deze niet gebruikt. U kunt ook de verwarming wat lager zetten dan u normaal gesproken doet. Om uw zaak nog energiezuiniger te maken, kunt u onze handleiding lezen voor een groen kantoor.

 
ZOEK HIER Uw ZZP’er
Aanmelden Nieuwsbrief

ZZP Midden Nederland

Industrieweg 75a

8071 CS, Nunspeet

TwitterFacebook